Summary of Amanda
“Amanda” is a poem by Robin Klein that highlights the feelings and thoughts of a young girl named Amanda. The poem shows the struggles of growing up, especially when faced with constant instructions and criticism from adults.
Summary:
The poem presents Amanda, a young girl often scolded by an adult, likely her mother. The adult keeps giving Amanda commands, telling her what to do and what not to do. For example, Amanda is told not to bite her nails, to sit up straight, and not to sulk. These instructions seem never-ending and make Amanda feel trapped.
To escape from these nagging commands, Amanda daydreams. She imagines herself in different scenarios where she is free and happy. First, she dreams of being a mermaid, peacefully swimming alone in the sea, away from any rules. Then, she imagines being an orphan, free to roam wherever she wants, without anyone to tell her what to do. Finally, she dreams of living in a peaceful tower like Rapunzel, where she is alone and doesn’t have to listen to anyone.
The adult in the poem is unaware of Amanda’s thoughts and continues to scold her, worrying that Amanda’s behavior might make others think she is being mistreated. However, Amanda is too lost in her daydreams to care about what the adult says.
Key Points:
Amanda’s Frustration: Amanda feels overwhelmed by the constant commands and criticism from the adult.
Escapism: Amanda escapes from her unpleasant reality by daydreaming about places where she can be free and happy.
Freedom vs. Control: The poem contrasts Amanda’s desire for freedom with the adult’s need to control her behavior.
কবিতাটোত উপস্থাপন কৰা হৈছে আমাণ্ডা, এগৰাকী কণমানি ছোৱালীক প্ৰায়ে এজন প্ৰাপ্তবয়স্কই বকাবকি কৰা হয়, সম্ভৱতঃ তাইৰ মাকে। প্ৰাপ্তবয়স্কজনে আমাণ্ডাক আদেশ দি থাকে, কি কৰিব লাগে আৰু কি নকৰিব লাগে কৈ থাকে। উদাহৰণস্বৰূপে, আমাণ্ডাক কোৱা হয় যে নখ কামোৰিব নালাগে, পোনে পোনে বহিব লাগে আৰু হুমুনিয়াহ কাঢ়িব নালাগে। এই নিৰ্দেশনাবোৰ যেন কেতিয়াও শেষ নহয় আৰু আমাণ্ডাক আৱদ্ধ অনুভৱ কৰায়।
এই যন্ত্ৰণাদায়ক আদেশবোৰৰ পৰা পলাবলৈ আমাণ্ডাই দিবাস্বপ্ন দেখে। তাই নিজকে বিভিন্ন দৃশ্যপটত কল্পনা কৰে য’ত তাই মুক্ত আৰু সুখী। প্ৰথমতে তাই জলপৰী হোৱাৰ সপোন দেখে, শান্তিৰে অকলে সাগৰত সাঁতুৰি, কোনো নিয়মৰ পৰা আঁতৰি। তাৰ পিছত, তাই কল্পনা কৰে যে তাই এগৰাকী অনাথ, তাই য’তেই বিচাৰে তাতেই ঘূৰি ফুৰিবলৈ মুক্ত, কি কৰিব লাগে ক’বলৈ কোনোৱেই নাথাকে। শেষত তাই সপোন দেখে যে ৰেপাঞ্জেলৰ দৰে শান্তিপূৰ্ণ টাৱাৰত থাকিব, য’ত তাই একেবাৰেই আছে আৰু কাৰো কথা শুনিব নালাগে।
কবিতাটোৰ প্ৰাপ্তবয়স্কজনে আমাণ্ডাৰ চিন্তাধাৰাৰ বিষয়ে অজ্ঞাত হৈ তাইক বকাবকি কৰি থাকে, আমাণ্ডাৰ আচৰণে হয়তো আনে ভাবিব পাৰে যে তাইৰ লগত দুৰ্ব্যৱহাৰ কৰা হৈছে। কিন্তু আমাণ্ডা নিজৰ দিবাস্বপ্নত অত্যন্ত হেৰাই গৈছে, প্ৰাপ্তবয়স্কজনে কি কৈছে তাৰ প্ৰতি গুৰুত্ব নিদিয়ে।
Summary
Madam Rides The Bus (Summary)
The Tale Of Custard The Dragon (Summary)
The Mid-Night Visitor (Summary)
Question Answers of All Chapters
Chapter 1 (A Letter To God)
Chapter 2 (Nelson Mandela: Long Walk to Freedom)
Chapter 5 (Coorg)
Chapter 7 (Tea from Assam)
Chapter 9 (Madam Rides the Bus)
- (Chapter 2) A Tiger in the Zoo
- (Chapter 3)The Ball Poem
- (Chapter 4)Amanda
- (Chapter 6)Animals
- (Chapter 9)The Tale of Custared the Dragon
Supplementary book Footprints Without Feet

